Als het aan STRAS ligt, blijft het niet bij de huidige succesvolle projecten. Op het gebied van wonen, werken en vrije tijd liggen er nog tal van ideeën op de plank. Deze kunnen tot bloei komen als de mensen en de middelen beschikbaar
zijn. Om dat te bereiken, bouwt STRAS aan een netwerk dat draagvlak biedt voor de optimale participatie van circa 6000 Rotterdammers. Zij kunnen schitteren, als sieraden in leefbare buurten.
Maak hierboven je keuze uit één of meerdere projecten ...
Project:
FF-APPen
FF-APPen is één van de modules van Bijzondere Buurtgenoten, een serie zelfredzaamheidstrainingen van Stras voor mensen met een verstandelijke beperking.
De cursusmodule FF-APPen is er voor verstandelijk beperkten, met als doel cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
Stichting STRAS bestrijdt cyberleed bij een kwetsbare doelgroep In april 2020 ontving Stichting STRAS de stimuleringsbijdrage om de cursusmodule FF-APPEN voor verstandelijk beperkten verder te ontwikkelen, met als doel cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
Cursusmodule FF-APPEN om cyberleed onder doelgroep aan te pakken Stichting STRAS ontwikkelt voor verstandelijk beperkten de cursusmodule FF-APPen om cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
Schatbewaarder 3.0 : "Baas in eigen portemonnee" Werkt u op een (V)SO-school? Doe dan mee aan de pilot Schatbewaarder 3.0.
Schatbewaarders zijn baas in eigen portemonnee Hoe ga je verstandig om met geld? Een lastige vraag, waar cursisten van de Rotterdamse Accent Avondschool Zuid, de A.J. Schreuderschool en de ASVZ locatie Vrijheidsakker in Barendrecht het antwoord op wilden vinden. Het resultaat mag er zijn: ze kunnen financieel hun eigen boontjes doppen.
Stoere Stemmer - MEE DOEN met stemmen Iedereen moet mee kunnen doen in onze democratie, ook als je een (lichte) verstandelijke beperking hebt! Toch is stemmen dan vaak een hele opgave.
Stoere Stemmer Gemeenteraad Woensdag 16 maart 2022 is het zover! Ook mensen met een verstandelijke beperking hebben het recht om te stemmen. Maar politiek en democratie zijn ingewikkelde onderwerpen waar zelfs mensen met gemiddelde intelligentie vaak moeite mee hebben.
Hoe kan ik stemmen: kleurplaten Als winnaar van een challenge vanuit de Ministeries van BZK en VWS heeft Mariska Lamiaud “Hoe kan ik stemmen?” ontworpen: een set van 6 kleurplaten die op een laagdrempelige manier informatie vertonen.
Stoere Stemmer Tweede Kamer Woensdag 17 maart 2021 is het zover! Begin 2021 krijgen een aantal leerlingen van uw school of cliënten van uw zorgorganisatie een oproep voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer. Maar wat moeten ze met deze oproep?
Stoere Stemmers maart 2019 in de media De bewoners van de ASVZ Vrijheidsakker hebben ook dit jaar weer de cursus Stoere Stemmer gevolgd van stichting STRAS. Het ging dit keer om de Provinciale Verkiezingen.
Meldpunt geopend voor toegankelijke verkiezingen Het College voor de Rechten van de Mens opent vanaf 12 maart het online Meldpunt Onbeperkt Stemmen.
Stoere Stemmers gaan ook in 2019 weer van start Begin 2018 zijn de verkiezingen voor de Gemeenteraden aan de beurt geweest. Over ruim een maand staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur: de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
"Stoere Stemmers" laatste nieuws Lees het laatste nieuws:
Barendrechters met verstandelijke beperking stemmen zélf
Stoere Stemmers ... stemmen is meedoen!
Burgemeester van Belzen geeft Stoere Stemmers een stem
Van Belzen reikt certificaten aan Stoere Stemmers uit
Barendrechters met verstandelijke beperking leren stemmen
Stoere Stemmers Over ruim drie maanden staan ze alweer voor de deur: de Gemeentelijke verkiezingen. Met de cursus Stoere Stemmer worden (jong) volwassenen met een verstandelijke beperking vanaf januari 2018 wegwijs gemaakt in de wereld van politiek en het uitbrengen van je stem. Met de cursus kunnen de zij hun stemrecht gebruiken door te leren hoe je daadwerkelijk gaat stemmen.
SOAPIE, training kritisch televisie kijken Voor mensen met een verstandelijke beperking kan het kijken naar televisieprogramma’s erg verwarrend zijn. Zij kunnen het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet altijd goed onderscheiden. Begeleiders en zorginstellingen zochten naar een oplossing. De non-profit organisatie STRAS heeft hierom een training ‘kritisch tv kijken’ ontwikkeld. De eerste training start op 10 maart bij woonvorm Zwaluwhof, onderdeel van Pameijer in Krimpen aan den IJssel.
Diploma voor Bijzondere Buurtgenoten In Rotterdam en omstreken wonen meer dan 6000 mensen met een verstandelijke beperking. Een groot aantal van hen wil graag zelfstandig wonen. Daarom hebben de Stichting Pameier, Accent Avondschool en STRAS gezamenlijk een cursus ontwikkeld, als onderdeel van het project Bijzondere Buurtgenoten. Via deze cursus leren cliënten met een verstandelijke beperking hoe je een huishouden runt en contacten legt in de buurt.
Stoere Stemmers
Stoere Stemmers is één van de modules van Bijzondere Buurtgenoten, een serie zelfredzaamheidstrainingen van Stras voor mensen met een verstandelijke beperking.
Met de cursus Stoere Stemmers worden (jong) volwassenen met een verstandelijke beperking wegwijs gemaakt in de wereld van politiek en het uitbrengen van je stem. Met de cursus kunnen de zij hun stemrecht gebruiken door te leren hoe je daadwerkelijk gaat stemmen.
Gerelateerde nieuwsartikelen
Stoere Stemmer - MEE DOEN met stemmen Iedereen moet mee kunnen doen in onze democratie, ook als je een (lichte) verstandelijke beperking hebt! Toch is stemmen dan vaak een hele opgave.
Stoere Stemmer Gemeenteraad Woensdag 16 maart 2022 is het zover! Ook mensen met een verstandelijke beperking hebben het recht om te stemmen. Maar politiek en democratie zijn ingewikkelde onderwerpen waar zelfs mensen met gemiddelde intelligentie vaak moeite mee hebben.
Hoe kan ik stemmen: kleurplaten Als winnaar van een challenge vanuit de Ministeries van BZK en VWS heeft Mariska Lamiaud “Hoe kan ik stemmen?” ontworpen: een set van 6 kleurplaten die op een laagdrempelige manier informatie vertonen.
Stoere Stemmer Tweede Kamer Woensdag 17 maart 2021 is het zover! Begin 2021 krijgen een aantal leerlingen van uw school of cliënten van uw zorgorganisatie een oproep voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer. Maar wat moeten ze met deze oproep?
Stoere Stemmers maart 2019 in de media De bewoners van de ASVZ Vrijheidsakker hebben ook dit jaar weer de cursus Stoere Stemmer gevolgd van stichting STRAS. Het ging dit keer om de Provinciale Verkiezingen.
Meldpunt geopend voor toegankelijke verkiezingen Het College voor de Rechten van de Mens opent vanaf 12 maart het online Meldpunt Onbeperkt Stemmen.
Stoere Stemmers gaan ook in 2019 weer van start Begin 2018 zijn de verkiezingen voor de Gemeenteraden aan de beurt geweest. Over ruim een maand staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur: de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
"Stoere Stemmers" laatste nieuws Lees het laatste nieuws:
Barendrechters met verstandelijke beperking stemmen zélf
Stoere Stemmers ... stemmen is meedoen!
Burgemeester van Belzen geeft Stoere Stemmers een stem
Van Belzen reikt certificaten aan Stoere Stemmers uit
Barendrechters met verstandelijke beperking leren stemmen
Stoere Stemmers Over ruim drie maanden staan ze alweer voor de deur: de Gemeentelijke verkiezingen. Met de cursus Stoere Stemmer worden (jong) volwassenen met een verstandelijke beperking vanaf januari 2018 wegwijs gemaakt in de wereld van politiek en het uitbrengen van je stem. Met de cursus kunnen de zij hun stemrecht gebruiken door te leren hoe je daadwerkelijk gaat stemmen.
Schatbewaarder 3.0 : "Baas in eigen portemonnee" Werkt u op een (V)SO-school? Doe dan mee aan de pilot Schatbewaarder 3.0.
Schatbewaarders zijn baas in eigen portemonnee Hoe ga je verstandig om met geld? Een lastige vraag, waar cursisten van de Rotterdamse Accent Avondschool Zuid, de A.J. Schreuderschool en de ASVZ locatie Vrijheidsakker in Barendrecht het antwoord op wilden vinden. Het resultaat mag er zijn: ze kunnen financieel hun eigen boontjes doppen.
Stichting STRAS bestrijdt cyberleed bij een kwetsbare doelgroep In april 2020 ontving Stichting STRAS de stimuleringsbijdrage om de cursusmodule FF-APPEN voor verstandelijk beperkten verder te ontwikkelen, met als doel cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
Cursusmodule FF-APPEN om cyberleed onder doelgroep aan te pakken Stichting STRAS ontwikkelt voor verstandelijk beperkten de cursusmodule FF-APPen om cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
SOAPIE, training kritisch televisie kijken Voor mensen met een verstandelijke beperking kan het kijken naar televisieprogramma’s erg verwarrend zijn. Zij kunnen het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet altijd goed onderscheiden. Begeleiders en zorginstellingen zochten naar een oplossing. De non-profit organisatie STRAS heeft hierom een training ‘kritisch tv kijken’ ontwikkeld. De eerste training start op 10 maart bij woonvorm Zwaluwhof, onderdeel van Pameijer in Krimpen aan den IJssel.
Diploma voor Bijzondere Buurtgenoten In Rotterdam en omstreken wonen meer dan 6000 mensen met een verstandelijke beperking. Een groot aantal van hen wil graag zelfstandig wonen. Daarom hebben de Stichting Pameier, Accent Avondschool en STRAS gezamenlijk een cursus ontwikkeld, als onderdeel van het project Bijzondere Buurtgenoten. Via deze cursus leren cliënten met een verstandelijke beperking hoe je een huishouden runt en contacten legt in de buurt.
Schatbewaarder 2.0 - ontwikkeld door STRAS!
Schatbewaarder is één van de modules van Bijzondere Buurtgenoten, een serie zelfredzaamheidstrainingen van Stras voor mensen met een verstandelijke beperking.
Cursus over verstandig omgaan met geld voor VSO-leerlingen of cliënten met een verstandelijke beperking. Als goed omgaan met geld al voor veel ‘gewone’ mensen behoorlijk lastig is, hoe moet dat dan zijn voor mensen met een verstandelijke beperking? Toch moeten ook zij weten wat geld waard is en hoe je er verstandig mee omspringt.
Leren omgaan met geld behoort tot de kerndoelen van het VSO. Het is tevens een belangrijke stap voor de transitie van groepsgewijs naar meer zelfstandig wonen. Met het programma Schatbewaarder geeft u leren omgaan met geld een concrete invulling.
Uitgebreide en kant en klare methode Schatbewaarder is bedoeld voor mensen die moeite hebben met abstract denken en rekenen. Het is vooral praktisch: na afloop weten ze niet alleen hoe het moet, ze kunnen het ook in praktijk brengen. Beeldend, actief en afwisselend zijn sleutelwoorden. Daarbij worden alle benodigde materialen in leskisten aangeboden. Het programma Schatbewaarder is afgestemd op de landelijke leerlijnen van het CED. De cursus is door STRAS ontwikkeld in samenwerking met de Kredietbank Rotterdam.
Schatbewaarder 3.0 : "Baas in eigen portemonnee" Werkt u op een (V)SO-school? Doe dan mee aan de pilot Schatbewaarder 3.0.
Schatbewaarders zijn baas in eigen portemonnee Hoe ga je verstandig om met geld? Een lastige vraag, waar cursisten van de Rotterdamse Accent Avondschool Zuid, de A.J. Schreuderschool en de ASVZ locatie Vrijheidsakker in Barendrecht het antwoord op wilden vinden. Het resultaat mag er zijn: ze kunnen financieel hun eigen boontjes doppen.
Stoere Stemmer - MEE DOEN met stemmen Iedereen moet mee kunnen doen in onze democratie, ook als je een (lichte) verstandelijke beperking hebt! Toch is stemmen dan vaak een hele opgave.
Stoere Stemmer Gemeenteraad Woensdag 16 maart 2022 is het zover! Ook mensen met een verstandelijke beperking hebben het recht om te stemmen. Maar politiek en democratie zijn ingewikkelde onderwerpen waar zelfs mensen met gemiddelde intelligentie vaak moeite mee hebben.
Hoe kan ik stemmen: kleurplaten Als winnaar van een challenge vanuit de Ministeries van BZK en VWS heeft Mariska Lamiaud “Hoe kan ik stemmen?” ontworpen: een set van 6 kleurplaten die op een laagdrempelige manier informatie vertonen.
Stoere Stemmer Tweede Kamer Woensdag 17 maart 2021 is het zover! Begin 2021 krijgen een aantal leerlingen van uw school of cliënten van uw zorgorganisatie een oproep voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer. Maar wat moeten ze met deze oproep?
Stoere Stemmers maart 2019 in de media De bewoners van de ASVZ Vrijheidsakker hebben ook dit jaar weer de cursus Stoere Stemmer gevolgd van stichting STRAS. Het ging dit keer om de Provinciale Verkiezingen.
Meldpunt geopend voor toegankelijke verkiezingen Het College voor de Rechten van de Mens opent vanaf 12 maart het online Meldpunt Onbeperkt Stemmen.
Stoere Stemmers gaan ook in 2019 weer van start Begin 2018 zijn de verkiezingen voor de Gemeenteraden aan de beurt geweest. Over ruim een maand staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur: de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
"Stoere Stemmers" laatste nieuws Lees het laatste nieuws:
Barendrechters met verstandelijke beperking stemmen zélf
Stoere Stemmers ... stemmen is meedoen!
Burgemeester van Belzen geeft Stoere Stemmers een stem
Van Belzen reikt certificaten aan Stoere Stemmers uit
Barendrechters met verstandelijke beperking leren stemmen
Stoere Stemmers Over ruim drie maanden staan ze alweer voor de deur: de Gemeentelijke verkiezingen. Met de cursus Stoere Stemmer worden (jong) volwassenen met een verstandelijke beperking vanaf januari 2018 wegwijs gemaakt in de wereld van politiek en het uitbrengen van je stem. Met de cursus kunnen de zij hun stemrecht gebruiken door te leren hoe je daadwerkelijk gaat stemmen.
Stichting STRAS bestrijdt cyberleed bij een kwetsbare doelgroep In april 2020 ontving Stichting STRAS de stimuleringsbijdrage om de cursusmodule FF-APPEN voor verstandelijk beperkten verder te ontwikkelen, met als doel cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
Cursusmodule FF-APPEN om cyberleed onder doelgroep aan te pakken Stichting STRAS ontwikkelt voor verstandelijk beperkten de cursusmodule FF-APPen om cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
SOAPIE, training kritisch televisie kijken Voor mensen met een verstandelijke beperking kan het kijken naar televisieprogramma’s erg verwarrend zijn. Zij kunnen het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet altijd goed onderscheiden. Begeleiders en zorginstellingen zochten naar een oplossing. De non-profit organisatie STRAS heeft hierom een training ‘kritisch tv kijken’ ontwikkeld. De eerste training start op 10 maart bij woonvorm Zwaluwhof, onderdeel van Pameijer in Krimpen aan den IJssel.
Diploma voor Bijzondere Buurtgenoten In Rotterdam en omstreken wonen meer dan 6000 mensen met een verstandelijke beperking. Een groot aantal van hen wil graag zelfstandig wonen. Daarom hebben de Stichting Pameier, Accent Avondschool en STRAS gezamenlijk een cursus ontwikkeld, als onderdeel van het project Bijzondere Buurtgenoten. Via deze cursus leren cliënten met een verstandelijke beperking hoe je een huishouden runt en contacten legt in de buurt.
Leerlingen met een beperking vinden hun weg naar betaald werk
Als leerling met een (licht) verstandelijke beperking vind je moeilijker een baan. In de Hoeksche Waard krijgen deze leerlingen nu alle steun die ze nodig hebben via het pilotproject Jongerenwerf, waarin diverse instanties
samenwerken.
Een groep leerlingen binnen het VSO en het Praktijkonderwijs die moeilijk een plek vinden op de reguliere arbeidsmarkt, worden door de betrokken organisaties begeleid naar betaald werk. Ze krijgen een maatwerktraject om een succesvolle overstap van school naar werk te maken.
De leerlingen kunnen kampen met problemen op verschillende gebieden. Denk aan gedrag, sociaal emotionele ontwikkeling, financiën en/of wonen. Omdat er geen standaard leerling bestaat, is er ook geen standaard traject. Elke leerling krijgt een individueel traject met eigen doelstellingen. Dat traject wordt samen met hem of haar, de ouders/verzorgers en de samenwerkende partijen bepaald. De leerling krijgt zoveel mogelijk zelf de regie om aan zijn/haar competenties te werken. Waar
nodig wordt extra ondersteuning geboden.
Samenwerking Het pilotproject Jongerenwerf is een samenwerking van ZML de Ark, STRAS, Potenco en Werk en Inkomen Hoeksche Waard (WIHW). WIHW heeft een belangrijke rol in dit unieke project en staat garant voor de financiering. Jongerenwerf Hoeksche Waard vergroot door een combinatie van specifieke scholing op arbeidsvaardigheden, individuele begeleiding en job-coaching de kansen op duurzaam betaald werk. Zo nodig worden de jongeren getraind of bijgeschaafd met opfriscursussen. Directeur van de
ARK, Piet Diepenhorst, is enthousiast dat deze pilot op zijn school van start kan gaan: "Door dit maatwerktraject wordt het voor onze leerlingen mogelijk om succesvol door te stromen naar duurzaam werk!"
Bedrijven Een belangrijke factor voor werk is natuurlijk de Werkgever. Daarom zal door de WIHW en Potenco actief een samenwerking met werkgevers worden gezocht. Bedrijven die nu al enthousiast zijn geworden voor het pilotproject Jongerenwerf en graag willen meewerken, worden van harte uitgenodigd contact te zoeken.
Potenco en STRAS Potenco zoekt de meest inspirerende match tussen de werkzoekenden en de werkgevers. Met de focus op de krachten en kwaliteiten van alle partijen coördineert zij de bemiddeling naar betaald werk en waarborgt zij na het vinden van 'de baan' een duurzame arbeidsrelatie door jobcoaching.
STRAS helpt mensen met een verstandelijke beperking om beter, vaker en vaardiger te participeren in het alledaagse leven. STRAS ziet bijzondere mensen als diamanten, met eigen talenten en kwaliteiten. Via training helpt STRAS werkzoekenden om werknemersvaardigheden op te doen.
Gerelateerde nieuwsartikelen
Leerlingen met een beperking vinden hun weg naar betaald werk Als leerling met een (licht) verstandelijke beperking vind je moeilijker een baan. In de Hoeksche Waard krijgen deze leerlingen nu alle steun die ze nodig hebben via het pilotproject Jongerenwerf, waarin diverse instanties samenwerken.
Wethouder Keuzenkamp bezoekt Capelse leerlingen in Rotterdam Wethouder Tineke Keuzenkamp (CDA) van Capelle aan den IJssel was donderdag 28 april 2011 op bezoek bij de Rotterdamse Accent Avondschool op de locatie Centrum in de Vijverhofstraat. Accent Avondschool is een educatieve voorziening voor (jong) volwassenen met een (licht) verstandelijke beperking.
Met de cursus Prettige Collega meer kans op werk
De cursus Prettige Collega richt zich op het ontwikkelen van werknemersvaardigheden.
Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak niet de juiste 'tools' om aan een baan te komen en deze vervolgens te behouden. De cursus Prettige Collega biedt hier een oplossing voor. Een betrouwbare en een prettige collega zijn, is bepalend voor het verwerven en het behouden van een baan. Ten aanzien van algemene werknemersvaardigheden ontbrak tot nu toe een complete, samenhangende en gestructureerde methode. De cursus Prettige Collega is een basistraining voor alle cliënten van Pameijer, die op zoek zijn naar een betaalde baan.
STRAS heeft in samenwerking met Pameijer een cursus ontwikkeld die de arbeidstoeleiding van mensen met een beperking ondersteunt bij het realiseren van een arbeidsplek/baan naar vermogen. Tot nu toe ontbreekt het aan een complete samenhangende en gestructureerde methode. Ter voorbereiding is er contact gezocht met diverse 'stakeholders', zoals werkgevers, zorgverstrekkers en cliënten zelf. Begeleiders en job-coaches helpen cliënten om allerlei praktische problemen het hoofd te bieden. Maar het effect van die hulp staat of valt met de motivatie van cliënten om aan het werk te willen en te blijven:
ziet de cliënt het belang ervan in?
is de cliënt is in staat om zijn/haar kan situatie te verbeteren?
heeft de cliënt het (zelf)vertrouwen dat die inzet resultaat zal hebben?
De cursus Prettige Collega wakkert de wil om aan de slag te gaan aan. Berusting in het lot maken gedurende de cursus plaats voor de wil en het geloof dat iedereen op zijn of haar niveau een betaalde of onbetaalde baan kan krijgen en behouden. Concreet zorgt de cursus Prettige Collega er voor dat cliënten meer zelfredzaam worden.
Voor de cursus Prettige Collega zijn zes modules ontwikkeld:
Module 1: “Hoe kom ik op anderen over” Het gaat hierbij om zaken als:
een verzorgd en fris uiterlijk
verzorgde kleding
benul van eigen NAW gegevens
een formulier invullen
Module 3: “Inzet tonen” Het gaat hierbij om zaken als:
op tijd komen
initiatief nemen
flexibele houding
doorzettingsvermogen
geconcentreerd werken
afspraken nakomen
Module 5: “Reflectie t.a.v. het werk” Het gaat hierbij om zaken als:
zelfreflectie positief omgaan met reflecterende opmerkingen
op tijd hulp inroepen
omgaan met tegenslag
Module 2: “Werken aan zelfvertrouwen” Het gaat hierbij om zaken als:
positief over jezelf zijn en spreken
eigen vaardigheden en mogelijkheden onder woorden brengen
een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren
Module 4: “Omgaan met regels” Het gaat hierbij om zaken als:
instructies en regels begrijpen
begeleiden
eerlijk zijn tegenover collega/werkgever
Module 6: “Collega's onder elkaar” Het gaat hierbij om zaken als:
gemotiveerd zijn
collega's helpen
sociaal gedrag naar collega's
overleggen
samenwerken
onderscheid tussen collegialiteit en vriendschap
De cursus 'Prettige Collega' bestaat uit een reeks van twintig bijeenkomsten van 2,5 uur. Dit kan ook verdeeld worden over een heel schooljaar. Aan iedere module worden 3 bijeenkomsten gewijd. Tijdens de trainingen wordt intensief gebruikt van interactieve werkvormen. Ook is het mogelijk gebruik te maken van een 'Train de Trainer' variant, waarbij de trainers binnen de organisatie worden opgeleid om toekomstgericht de eigen cliënten op te kunnen leiden.
Feestelijke bijeenkomst project Prettige Collega Vandaag had groep 3.1 van de VSO AJ Schreuder een feestelijke opening met dir Els Nagtegaal Gerben Lems (STRAS) en 2 dames van de Rabobank. Dankzij een mooi cheque van deze bank zijn er met medewerking van STRAS schitterende leskisten met als thema; Prettige Collega’s aangeschaft.
“Ik ga stage lopen op het Stadhuis in Rotterdam!!!!!!” Dit zijn enthousiaste woorden van onze leerling van VSO AJ Schreuder, Pythagorasweg 80 te Rotterdam. Enthousiasme van zowel school, moeder en leerling omdat C.T. stage mocht gaan lopen bij de Audiovisuele Dienst op het Stadhuis.
Veiligheidsopleiding SWB op jouw niveau Start Werk & Blijf veilig biedt maatwerk in het opleiding en certificeren in veiligheidscultuur, -gedrag en -bewustwording. Zelfregulerend aan de slag om veilig en gezond te werken is ons credo.
BreakOut
Hét programma waarmee jongeren hun leven goed op de rails zetten en op het juiste spoor weten te blijven.Het programma BreakOut wakkert het elan en zelfvertrouwen van jongeren met een lichte verstandelijke beperking aan. Passiviteit, berusting en fatalisme moeten plaats maken voor de wil en het geloof dat er meer uit het leven te halen is. BreakOut roept op tot actie: maak van je leven geen gevangenis en reken af met belemmeringen die je pad kruisen!
Of het nou gaat over omgaan met geld, plezierig wonen, liefde en relaties, weerstand tegen verslaving of zingeving, BreakOut motiveert jongeren zich bepaalde vaardigheden eigen te maken. Dit geeft weer vertrouwen in hun eigen mogelijkheden. Ze ontdekken op deze manier dat ze meer kunnen dan dat ze denken. Het verbetert hun vooruitzichten zienderogen!
Vervolg BreakOut is in april 2011 van start gegaan en kent al vele deelnemers. Leerlingen van Rotterdamse VSO-en Praktijkscholen volgen twintig lessen van elk twee uur en cliënten van een zorginstelling die niet meer op school zitten kunnen zes maandelijkse workshops van een doordeweekse dag volgen. Thuisopdrachten worden gemaakt samen met de Persoonlijk Begeleider. Er wordt samengewerkt met co-trainers en praktijkdeskundigen van MEE Rotterdam, VSO De Hoge Brug, Pameijer en Steinmetz / De Compaan.
Met dank aan BreakOut is mogelijk dankzij een belangrijke subsidie die de initiatiefnemers Stichting STRAS, VSO De Hoge Brug, zorgaanbieder Steinmetz / De Compaan en STRAS hebben ontvangen van de Gemeente Rotterdam (JOS), NSGK voor het Gehandicapte Kind, Sint Laurensfonds en Stichting Volkskracht.
Breakout xperience... Op 3 en 4 juli wordt er door Pameijer in samenwerking met STRAS gestart met de BreakOut! Xperience voor LVB jongeren in de leeftijd van 16 tot 23!
Korrie Louwens deelt 'Breakout'-diploma's uit Wethouder Korrie Louwes uit Rotterdam deelde op zaterdag 14 januari 2012 aan de tien cursisten van de training BREAKOUT! diploma’s uit in ‘VSO De Hoge Brug’ in Rotterdam-Hillegersberg.
Breakout Het programma BREAKOUT voor jongeren met een licht verstandelijke beperking in Rotterdam gaat in april van start.
Actieradius
Zelfstandig reizen door jongeren met een verstandelijke beperking verruimt mobiliteit Wachten op de dure taxi als vervoersmiddel naar school of bijvoorbeeld het stageadres behoort binnenkort voor een groep jongeren met een verstandelijke beperking tot de verleden tijd. De tracker moet dit na een uitgebreide testfase mogelijk maken! De maximale zelfstandigheid van jongeren met een verstandelijke beperking wordt vergroot door dé tracker, een handzaam apparaatje. Waar een hele groep kinderen nu nog onnodig 'klein gehouden' wordt, kunnen zij als ze gebruik maken van de tracker zo volwaardig mogelijk deelnemen aan de 'normale' samenleving als het gaat om zelfstandig reizen. 'Van A naar Beter', om het zo te zeggen. Het grote voordeel van de tracker is dat de mobiliteit van jongeren met een beperking vergroot wordt en dat ouders/verzorgers gerust kunnen zijn als hun kroost zonder hen op pad gaat.
Tracker De juiste tracker is nog niet geselecteerd. En dus worden tien soorten getest. Tijdens de testomstandigheden van de tracker bootsen proefpersonen verschillende (on)aangekondigde scenario's na. Voor elk scenario geldt: met één druk op de nood knop op de tracker wordt een sms-bericht naar een voorgeprogrammeerd telefoonnummer verstuurd. Dit sms-bericht toont de precieze locatie van de beller waardoor deze snel geholpen kan worden.
In het project Actieradius is STRAS in samenwerking met VSO De Hoge Brug en 5 vrijwilligers (Reismaatjes) van Wilskracht Werkt bezig om 9 leerlingen zelfstandig te leren reizen, zodat zij toekomstgericht meer gebruik kunnen gaan maken van het OV in plaats van afhankelijk te zijn van de taxi's van Vervoer op Maat. Dit verhoogt hun kansen op zelfstandigheid en draagt bij aan hun participatie in de Rotterdamse samenleving. Verder zijn wij van mening dat dit project tevens bijdraagt tot een verbetering van de "zichtbaarheid" en acceptatie van deze doelgroep.
Gerelateerde nieuwsartikelen
Leerlingen van de VSO De Hoge Brug sluiten pilot af Actieradius Op dinsdag 26 juni kregen negen leerlingen van VSO De Hoge Brug in Hillegersberg een certificaat uitgereikt voor hun succesvolle deelname aan het Actieradius project om verstandelijk beperkte leerlingen zelfstandig met het openbaar vervoer van huis naar school te laten reizen.
Een serie zelfredzaamheidstrainingen van STRAS
Bijzondere Buurtgenoten: een serie zelfredzaamheidstrainingen van Stras voor mensen met een verstandelijke beperking.
Mensen met een beperking leren in het traject "Bijzondere Buurtgenoten" omgaan met allerlei facetten rond het dagelijks leven. Boodschappen doen, je huis opruimen, strijken, koken, de telefoon aannemen, de administratie voeren, noem maar op.
Wie 'op zichzelf' wil wonen, moet over een aantal basisvaardigheden beschikken. "Bijzondere Buurtgenoten" traint mensen met een beperking voor een - deels begeleid - zelfstandig bestaan. Samen met zorginstellingen wordt ook hard gewerkt aan uitbreiding van het aanbod op het gebied van sociale - en (basis) beroeps vaardigheden.
STRAS heeft een Train-de-trainertraject ontwikkeld, speciaal voor medewerkers van zorgaanbieders die zelf 'hun' Bijzondere Buurtgenoten op een goede manier willen voorbereiden op een zelfstandiger (buurt)leven.
Elke training vormt een afgrond geheel. De trainingen kunnen worden uitgevoerd door ervaren trainers van Stras. Zij kunnen ook eenmalig een train-de-trainer traject verzorgen, waarna u de trainingen zelf kunt uitvoeren. In dat geval bestelt u de leskist(en) van de gewenste module(s) met alle benodigde materialen en een uitgebreide handleiding.
De Goed Geld app is ontwikkeld door de CED Groep en is gratis te downloaden voor telefoons met een Android besturingssysteem.
Gebruikers van Schatbewaarder kunnen daarnaast ook gratis een inlogcode krijgen voor de oefenwebsite. Hier kunnen ze de Goed Geld app via het bord tonen aan hun klas. Ook horen hier oefencasussen bij, waarmee ze met de leerlingen met de Goed Geld app kunnen oefenen.
SOAPIE, training kritisch televisie kijken Voor mensen met een verstandelijke beperking kan het kijken naar televisieprogramma’s erg verwarrend zijn. Zij kunnen het verschil tussen fictie en werkelijkheid niet altijd goed onderscheiden. Begeleiders en zorginstellingen zochten naar een oplossing. De non-profit organisatie STRAS heeft hierom een training ‘kritisch tv kijken’ ontwikkeld. De eerste training start op 10 maart bij woonvorm Zwaluwhof, onderdeel van Pameijer in Krimpen aan den IJssel.
Diploma voor Bijzondere Buurtgenoten In Rotterdam en omstreken wonen meer dan 6000 mensen met een verstandelijke beperking. Een groot aantal van hen wil graag zelfstandig wonen. Daarom hebben de Stichting Pameier, Accent Avondschool en STRAS gezamenlijk een cursus ontwikkeld, als onderdeel van het project Bijzondere Buurtgenoten. Via deze cursus leren cliënten met een verstandelijke beperking hoe je een huishouden runt en contacten legt in de buurt.
Schatbewaarder 3.0 : "Baas in eigen portemonnee" Werkt u op een (V)SO-school? Doe dan mee aan de pilot Schatbewaarder 3.0.
Schatbewaarders zijn baas in eigen portemonnee Hoe ga je verstandig om met geld? Een lastige vraag, waar cursisten van de Rotterdamse Accent Avondschool Zuid, de A.J. Schreuderschool en de ASVZ locatie Vrijheidsakker in Barendrecht het antwoord op wilden vinden. Het resultaat mag er zijn: ze kunnen financieel hun eigen boontjes doppen.
Stoere Stemmer - MEE DOEN met stemmen Iedereen moet mee kunnen doen in onze democratie, ook als je een (lichte) verstandelijke beperking hebt! Toch is stemmen dan vaak een hele opgave.
Stoere Stemmer Gemeenteraad Woensdag 16 maart 2022 is het zover! Ook mensen met een verstandelijke beperking hebben het recht om te stemmen. Maar politiek en democratie zijn ingewikkelde onderwerpen waar zelfs mensen met gemiddelde intelligentie vaak moeite mee hebben.
Hoe kan ik stemmen: kleurplaten Als winnaar van een challenge vanuit de Ministeries van BZK en VWS heeft Mariska Lamiaud “Hoe kan ik stemmen?” ontworpen: een set van 6 kleurplaten die op een laagdrempelige manier informatie vertonen.
Stoere Stemmer Tweede Kamer Woensdag 17 maart 2021 is het zover! Begin 2021 krijgen een aantal leerlingen van uw school of cliënten van uw zorgorganisatie een oproep voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer. Maar wat moeten ze met deze oproep?
Stoere Stemmers maart 2019 in de media De bewoners van de ASVZ Vrijheidsakker hebben ook dit jaar weer de cursus Stoere Stemmer gevolgd van stichting STRAS. Het ging dit keer om de Provinciale Verkiezingen.
Meldpunt geopend voor toegankelijke verkiezingen Het College voor de Rechten van de Mens opent vanaf 12 maart het online Meldpunt Onbeperkt Stemmen.
Stoere Stemmers gaan ook in 2019 weer van start Begin 2018 zijn de verkiezingen voor de Gemeenteraden aan de beurt geweest. Over ruim een maand staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur: de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
"Stoere Stemmers" laatste nieuws Lees het laatste nieuws:
Barendrechters met verstandelijke beperking stemmen zélf
Stoere Stemmers ... stemmen is meedoen!
Burgemeester van Belzen geeft Stoere Stemmers een stem
Van Belzen reikt certificaten aan Stoere Stemmers uit
Barendrechters met verstandelijke beperking leren stemmen
Stoere Stemmers Over ruim drie maanden staan ze alweer voor de deur: de Gemeentelijke verkiezingen. Met de cursus Stoere Stemmer worden (jong) volwassenen met een verstandelijke beperking vanaf januari 2018 wegwijs gemaakt in de wereld van politiek en het uitbrengen van je stem. Met de cursus kunnen de zij hun stemrecht gebruiken door te leren hoe je daadwerkelijk gaat stemmen.
Stichting STRAS bestrijdt cyberleed bij een kwetsbare doelgroep In april 2020 ontving Stichting STRAS de stimuleringsbijdrage om de cursusmodule FF-APPEN voor verstandelijk beperkten verder te ontwikkelen, met als doel cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
Cursusmodule FF-APPEN om cyberleed onder doelgroep aan te pakken Stichting STRAS ontwikkelt voor verstandelijk beperkten de cursusmodule FF-APPen om cyberleed onder deze doelgroep aan te pakken. Zij (en hun omgeving) zijn niet altijd op de hoogte van de gevaren van mediagebruik en de impact op anderen.
QWAZT - de kunsttak van STRAS
Rotterdamse schilders met beperking maken kunst zonder beperking
Mensen met een beperking kennen geen beperkingen op het doek. Dat leert de ervaring bij QWAZT (www.qwatz.nl), de kunsttak van STRAS in Rotterdam.
Kunstenaars met een verstandelijke beperking kunnen hun ei helemaal kwijt als zij aan het schilderen slaan. Al na een paar lessen basisvaardigheden maken zij prachtig werk. Tijdens de lessen worden zij begeleid door professionele kunstenaars, die als vrijwilliger aan STRAS verbonden zijn.. Maar over kunst moet je niet te lang praten. Je moet er vooral naar kijken.
Professionele begeleiding Beroepskunstenaars en studenten van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam maken zich sterk voor professionele begeleiding van de kunstenaars. Zij dragen in belangrijke mate bij aan hun ontwikkeling. Drie avonden per week ontmoeten zij de kunstenaars in STRAS om hun techniek te verbeteren.
Authentieke creativiteit In Rotterdam leven circa 6.000 mensen met een verstandelijke beperking. Zij onderscheiden zich door een authentieke creativiteit. Door kunstwerken te maken kunnen zij hun emoties uiten. Door samen te exposeren, komen zij in contact met elkaar en met hun publiek.
Op internet kun je je hart ophalen. Gamen, chatten, informatie verzamelen, filmpjes kijken of muziek luisteren. Het is allemaal in een paar klikken binnen bereik. Als je echter nogal goed van vertrouwen bent, dan is het wel zaak je terdege voor te bereiden op wat er allemaal op de loer kan liggen op internet. STRAS maakte het in samenwerking met Logica en AZZZ mogelijk voor mensen met een beperking te genieten van de lusten van internet en de lasten (risico's) te minimaliseren.
Vanaf April 2009 kunnen er op de site www.williewebwijs.nl internetvaardigheden worden geoefend (GRATIS!!). Inmiddels heeft dit project internationale aandacht. Willie Webwijs wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van het Ministerie van Economische Zaken en Digibewust.
Gerelateerde nieuwsartikelen
Ivo Opstelten krijgt spoedcursus Willie Webwijs 3.0 Ivo en Mariette Opstelten gaven op 6 april op de VSO A.J Schreuderschool in Rotterdam het officiële startschot voor de vernieuwde online cursus Willie Webwijs 3.0. Leerling Victor gaf een spoedcursus waardoor Opstelten snel aan de slag kon. Willie Webwijs is voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Ze leren veilig omgaan met internet. Het project bestaat al 10 jaar.
Willie doet mee met MEE Op zaterdag 24 november 2012 wordt er door Stichting MEE een digitale mediabeurs gehouden in Doetinchem (bij Prakticon, Spoorstraat 11) met als thema: Achterhoek. Doe’s ff digitaal!!
Enthousiast aan de slag met Willie Webwijs Leuke ervaringen uit het praktijkonderwijs Veel scholen zijn ondertussen enthousiast aan de slag met Willie Webwijs. De leerkrachten nemen vaak het initiatief om met deze on-line cursus te starten. Maar wat vinden de leerlingen er eigenlijk zelf van? Lees hier enkele reacties. Wil je zelf als docent of scholier ook een stap zetten? Vraag dan via de Willie Webwijs website een eigen gratis licentie aan.
Heemskerk geeft startschot In april ging de gratis cursus veilig internetten "online"! Staatssecretaris Heemskerk (EZ) gaf het startschot!
Versie 2.0 van Veilig internetten met Willie Webwijs Willie Webwijs heeft ondertussen zo’n 3.000 licentiehouders. Sinds de introductie in april 2009 van deze gratis on-line cursus Veilig Internetten zijn er al veel mensen met een licht verstandelijke beperking die het certificaat Veilig Internetten hebben behaald.
Veilig Internetten met Willie Webwijs wordt getest STRAS heeft samen met gerenommeerde partners als softwarebouwer Logica en communicatieburea Admix een aantrekkelijke en laagdrempelige onlinecursus gebouwd. Vanaf Januari 2010 wordt in samenwerking met ISM de versie 2.0 geleverd.
Zeilen en roeien met All Aboard
Het project All Aboard wordt al een aantal jaren succesvol uitgevoerd door STRAS. Het project All Aboard is erop gericht om jongeren met een verstandelijke beperking kennis te laten maken met zeilen en roeien. Naast dat bewegen gezond is dragen deze sporten ook bij aan de sociale ontwikkeling van de jongeren. Zo leren jongeren om samen te werken met hun ‘teammaatjes’ en worden ze uitgedaagd om hun grenzen te verleggen. All Aboard wordt uitgevoerd in samenwerking met een aantal Rotterdamse Scholen voor Speciaal Onderwijs, waaronder Accent PRO Capelle en watersportverenigingen KR&ZV De Maas en Roeivereniging Rijnmond.
Ook heeft All Aboard de afgelopen jaren aangetoond een positieve bijdrage te leveren aan de sportparticipatie van deze groep kwetsbare jongeren. Samen met de watersportverenigingen KR&ZV De Maas en Roeivereniging Rijnmond (Roeien is groeien ...) is met All Aboard binnen de vereniging aanbod ontwikkeld voor aangepaste watersport activiteiten. Na de kennismaking binnen All Aboard kunnen jongeren ‘doorstromen’ naar het sportaanbod binnen de verenigingen.
Algemeen is bekend dat sporten en bewegen een positieve bijdrage heeft op de gezondheid en welzijn van mensen. Ook deze doelgroep heeft te maken met overgewicht (obesitas), verslechterde conditie en een achterstand in het bewegingsapparaat. Kortom, het stimuleren om meer te gaan sporten en bewegen is een noodzaak voor hen. Daarnaast levert sporten de mogelijkheid om een sociaal netwerk op te bouwen en geeft van hieruit ook een aanzet dat de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
Met het project All Aboard is Stichting STRAS al jaren succesvol in het in beweging krijgen van jongeren met een (licht) verstandelijke beperking (LVB). Spelenderwijs krijgen de leerlingen zelfvertrouwen en meer eigenwaarde. “En ze leren te werken in en te vertrouwen op een team.” Belangrijke lessen waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.
Gerelateerde nieuwsartikelen
Aftellen naar het Special Olympics Unified Sailing Regatta in Rotterdam! Op zaterdag 13 oktober zijn er maar liefst 14 zeilteams uit Nederland en België actief op de Kralingse Plas in Rotterdam. Zeilers met en zonder verstandelijke beperking gaan de strijd met elkaar aan. Een mooi voorbeeld van Play Unified op het water!
Zeilen met "ALL ABOARD" Onder de naam All Aboard leren Gerben Lems en zijn team vrijwilligers kinderen met een licht verstandelijke beperking zeilen. Spelenderwijs krijgen zijn leerlingen zelfvertrouwen en meer eigenwaarde. ‘En ze leren te werken in en te vertrouwen op een team.’ Belangrijke lessen waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.
Goud en brons voor All Aboard Na maanden intensief oefenen, onder bezielende leiding van Maaslid Anneke Wierenga was het afgelopen zondag zover. De 3 ALL ABOARD teams pakken goud en 2 x brons tijdens het 3e ONK Unified Sailing 2016 op de Kralingsche Plas waar 11 Unified wedstrijdteams uit Nederland en Belgie een spannende strijd met elkaar aangingen. Dit allemaal onder toeziend oog van genietende ouders, leraren, Maasleden- en vele andere belangstellenden.
Special Olympics 2014 Dik 12.000 mensen hebben vrijdagavond 13 juni 2014 genoten van het prachtige openingsfeest van de Special Olympics in Heerenveen.
Zeilproject All Aboard van start All Aboard zeilt vanaf 10 mei 2012 bij KR en ZV "De Maas" op de Kralingse Plas in Rotterdam met bijzondere watersporters. Zeilers met een (licht) verstandelijke beperking uit Zorg en Speciaal Onderwijs.
Cursus “Oud en Wijs”
Mensen met een verstandelijke beperking worden net als andere mensen in Nederland steeds ouder en net als andere mensen willen zij ook iets te zeggen hebben over de inrichting van hun eigen leven. STRAS neemt samen met zorgorganisatie ASVZ het voortouw om mensen met een verstandelijke beperking voor te bereiden op het ouder worden. Uitgangspunt hierbij is het fundamentele recht om te beslissen over eigen leven. Het opeisen van je recht is echter al moeilijk genoeg voor de gemiddelde oudere. Laat staan voor onze doelgroep.
Daarom willen we deze complexe materie vatten in een cursus “Oud en Wijs”. Net als bij de andere modules uit het programma Bijzondere Buurtgenoten draait het om keuzes maken, goed voorbereid zijn, zelfredzaamheid en het ‘geleerde’ direct toepassen in de eigen leefomgeving. Bovendien zal in deze cursus het streven van de overheid, om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen, als belangrijk onderdeel worden meegenomen.
Cursus voor cliënten Een van de aanbevelingen in het ‘Actieplan Ouderen’ is het aanbieden van een cursus gericht op de ouder wordende cliënt. Het kennisplatform heeft onderzocht of er al bestaande cursussen zijn. Conclusie: Er bestaan weliswaar diverse trainingen en scholingen voor medewerkers, maar niet voor de mensen met een verstandelijke beperking zelf! Een complete cursus, met uitgewerkte werkvormen, werkboekjes en bijgeleverde demonstratie- en oefenmaterialen is er dus nog niet. STRAS en ASVZ willen hier vanwege hun ervaring op het gebied van cursus- en methodiekontwikkeling een rol spelen.
Inhoud De cursus “Oud en Wijs” gaat in op de volgende aspecten:
De menselijke levenscyclus en de plek in de cyclus waar cliënt zich bevindt
Gevolgen van stoppen met werken, deeltijd werken, met pensioen gaan.
Belang van keuzes maken: t.a.v. wonen, vrijetijdsbesteding en vriendschap.
Vitaliteit en gezondheids-keuzes maken. Testjes ogen, oor etc.
Kennismaken met hulpmiddelen, domotica, bewegen, hersengymnastiek en gezondere voeding.
Toename van vrije tijd en een zinvolle besteding daarvan. Wat zijn de mogelijkheden en wat past bij de individuele cliënt. Vrijwilliger worden. Religieuze zingeving.
Wegvallen van sociaal netwerk na het pensioen of door overlijden van dierbaren.
Eenzaamheid bespreekbaar maken. Aangaan van vriendschap. Aanhalen van familiebanden.
Wat zijn de woonwensen nu en voor later, waar bovenstaande aspecten de revue passeren.
Naar een andere afdeling of naar een nieuw adres verhuizen. Voor- en nadelen.
Nadenken over de dood. Aan de slag om persoonlijke wensen rondom sterven duidelijk te krijgen. Wat zijn de mogelijkheden en ook hier kan en mag men keuzes maken.